Fekete-fehér, magyar feliratos csehszlovák rövidfilm,
1978,
25 perc
http://www.imdb.com/title/tt0172520/
Rendező: Emir Kusturica
Író: Emir Kusturica, Antonije Isakovic
Szereplők:
Karel Augusta (orvos)
Peter Krsak (Jean Baptist Kirschner)
Borík Procházka (professzor Erik)
Jana Smrcková (Roger édesanyja)
Miroslav Vydlák (Roger)
Picasso csodaember vagy inkább embercsoda volt, amilyet a történelem legfeljebb egyszer produkál minden száz évben. Mintegy 160 cm magassága ellenére óriás volt. Igen. Különleges vitalitása és intelligenciája, karizmatikus egyénisége tette azzá. Úgy élt, ahogy élni akart, azt festette, amit csak ő látott - az emberiség két arcát. Volt minden: nagyon szegény, szegény, gazdag és nagyon gazdag. Mi volt a titka? Főúrian szegény; nagyvonalúan arcátlan; fájdalmasan vidám - igazi szélsőséges spanyol, igencsak exhibicionista, és sugárzóan emberi. Nem tudott élni szerelem nélkül. Az igazi, a mindent elsöprő, legnagyobb szerelme, a festészet volt. "Tiszta, fehér festővászon előtt felizgulok, érzékeny leszek, mielőtt elkezdek festeni."
Pablo Picasso: Guernica, olaj, vászon, 349,3 x 776,6 cm,
Madrid, Museo del Prado
A kép drámaiságát és megdöbbentő hatását fokozza monokróm - és gyászos - színvilága: a feketén, a fehéren és a szürke változatain kívül csak a homokszín árnyalatai fordulnak elő. A színek kerülése részben a spanyol festészet klasszikus tradíciójában (Goya), részben a gyász kultúrája iránti spanyol érzékben gyökerezik. A Guernica rejtett, de alapvető kompozíciós eleme a szűk, dobozszerű téralkotás a klasszikus perspektíva eszközeivel: a kép nagy része az óvóhely színpadi díszletre emlékeztető, szorongató doboza; csak a jobb szegély, benne a jajongó nőalakkal alkot egyfajta előteret. A doboznak kis ablakai is vannak: a baloldali a külvilágra tekint; a jobboldalin a sötétbe lámpásával bevilágító nőalak, a vérengzésre fényt derítő tanú hajlik be. Ez a figura az első elgondolásoktól kezdve állandó szereplője a kompozíciónak. Eredetére rávilágít, ha összevetjük Hans Baldung Grien 16. századi fametszetével, azon a tragédiát okozó boszorkány fáklyás alakjával.
[General] Format: AVI
[General] File size: 199 MiB
[General] PlayTime: 17mn 7s
[General] Bit rate: 1621 Kbps
[Video] Codec: XviD
[Video] PlayTime: 17mn 7s
[Video] Bit rate: 1426 Kbps
[Video] Width: 704 pixels
[Video] Height: 384 pixels
[Video] Frame rate: 25.000 fps
[Audio] Codec: AC3
[Audio] PlayTime: 17mn 6s
[Audio] Bit rate: 192 Kbps
[Audio] Sampling rate: 48 KHz
1978,
25 perc
http://www.imdb.com/title/tt0172520/
Rendező: Emir Kusturica
Író: Emir Kusturica, Antonije Isakovic
Szereplők:
Karel Augusta (orvos)
Peter Krsak (Jean Baptist Kirschner)
Borík Procházka (professzor Erik)
Jana Smrcková (Roger édesanyja)
Miroslav Vydlák (Roger)
Picasso csodaember vagy inkább embercsoda volt, amilyet a történelem legfeljebb egyszer produkál minden száz évben. Mintegy 160 cm magassága ellenére óriás volt. Igen. Különleges vitalitása és intelligenciája, karizmatikus egyénisége tette azzá. Úgy élt, ahogy élni akart, azt festette, amit csak ő látott - az emberiség két arcát. Volt minden: nagyon szegény, szegény, gazdag és nagyon gazdag. Mi volt a titka? Főúrian szegény; nagyvonalúan arcátlan; fájdalmasan vidám - igazi szélsőséges spanyol, igencsak exhibicionista, és sugárzóan emberi. Nem tudott élni szerelem nélkül. Az igazi, a mindent elsöprő, legnagyobb szerelme, a festészet volt. "Tiszta, fehér festővászon előtt felizgulok, érzékeny leszek, mielőtt elkezdek festeni."
Pablo Picasso: Guernica, olaj, vászon, 349,3 x 776,6 cm,
Madrid, Museo del Prado
A kép drámaiságát és megdöbbentő hatását fokozza monokróm - és gyászos - színvilága: a feketén, a fehéren és a szürke változatain kívül csak a homokszín árnyalatai fordulnak elő. A színek kerülése részben a spanyol festészet klasszikus tradíciójában (Goya), részben a gyász kultúrája iránti spanyol érzékben gyökerezik. A Guernica rejtett, de alapvető kompozíciós eleme a szűk, dobozszerű téralkotás a klasszikus perspektíva eszközeivel: a kép nagy része az óvóhely színpadi díszletre emlékeztető, szorongató doboza; csak a jobb szegély, benne a jajongó nőalakkal alkot egyfajta előteret. A doboznak kis ablakai is vannak: a baloldali a külvilágra tekint; a jobboldalin a sötétbe lámpásával bevilágító nőalak, a vérengzésre fényt derítő tanú hajlik be. Ez a figura az első elgondolásoktól kezdve állandó szereplője a kompozíciónak. Eredetére rávilágít, ha összevetjük Hans Baldung Grien 16. századi fametszetével, azon a tragédiát okozó boszorkány fáklyás alakjával.
[General] Format: AVI
[General] File size: 199 MiB
[General] PlayTime: 17mn 7s
[General] Bit rate: 1621 Kbps
[Video] Codec: XviD
[Video] PlayTime: 17mn 7s
[Video] Bit rate: 1426 Kbps
[Video] Width: 704 pixels
[Video] Height: 384 pixels
[Video] Frame rate: 25.000 fps
[Audio] Codec: AC3
[Audio] PlayTime: 17mn 6s
[Audio] Bit rate: 192 Kbps
[Audio] Sampling rate: 48 KHz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése